Nyhetsbrev oktober 2022

NYHETSBREV FRA FADDERFORENINGEN-OKT. 2022

Da er vi vel hjemme igjen etter en fantastisk tur til Nepal og skolen vår. Vi var to fra styret som reiste ned, Synnøve Bohlin og Anne-Marie C. Simonsen. Så var to faddere med, Gina Glitre Feen og Carina Yvette Stjernefalk. Elevene har fri i hele oktober, så vi fikk ikke møte dem. Derimot hadde Karma Chozom mye ledig tid til å være med oss, på tross av at hun hadde mye familie på besøk i anledning Dashain festivalen. Vi fikk hele tre dager sammen med henne. Det var fint å se den nye skolebygningen i bruk. Karma Chozom forteller at skolebygningen dekker nåværende behov, det eneste som gjenstår bygningsmessig er å fullføre øverste etasje (auditoriet) som skal brukes til større forsamlinger/ opptredener osv. Det brukes i dag til blant annet til Yoga hver søndag, og Taek Won Do hver morgen. Videre har de dans og musikk hver fredag der oppe. Auditoriet mangler fortsatt vegger, og er selvsagt veldig kaldt og trekkfullt.

Vi ser av elevarbeidene at skolen også fremmer mange viktige verdier som kosthold, forurensning, forsøpling og annet. De har et eget datarom, og vi er så glade for at det er Fadderforeningen som har skaffet alle lap- toppene. En stor takk til familien som donerte et større beløp i forbindelse med bortgangen av en trofast fadder.

Vi har fått med oss noen eksemplarer av «Lucid Vision». Det er et tidsskrift/bulletin laget av elevene, og kommer ut hver 4, de mnd. Et virkelig imponerende tidsskrift. Artiklene er skrevet på nepalesisk, men flere av dem er også på engelsk. Videre har vi fått med oss et par eksemplarer av « Dare to dream, Tale of Tashi, the mountain lad», skrevet av Karma Chozom Lama. Et nydelig hefte for skolebarn.

Det som står øverst på ønskelisten nå er nye skolepulter. De nåværende pultene er 30 år gamle, og jern listene under pultene er helt nedslitte og sylskarpe. Det resulterer i at mange elever får kuttskader. Det er et problem.

Videre ønsker de seg solcellepaneler, oppgradering av uteområdene i skolegården og mer penger til lærerlønninger. Pris stigningen i Nepal har vært enorm. Bensinprisene er på norsk nivå. Dette medfører selvsagt der som her, økte matvarepriser og priser generelt. Prisene er nå 3-4 doblet siden 2018. Ris har for eksempel økt fra 30 rupies i 2018, til 80 rupies i 2022. Sukker har økt fra 20 rupies i 2018, til 100 rupies i 2022. Lønningene har selvsagt ikke økt. På skolen har de merket det på flere måter, dessverre har også noen lærere sett seg nødt til å slutte for å finne seg bedre betalte jobber. Stort sett får de jobber innen næringslivet. Som vi jo vet får lærerne på Kailashskolen mindre betalt enn lærere på andre skoler, i tillegg har de høy kompetanse og får gode jobber. Dette fører til at skolen kan stå i fare for ikke å kunne ta opp så mange elever som de fysisk har plass til. Når det er sagt, trenger den gamle skolebygningen vesentlig oppgradering. Så, det er mye å ta tak i. Fysisk sett er kapasiteten på skolen nå 750 elever. Når den gamle skolebygningen er renovert vil de kunne ta imot 900 elever.

Elevtallene på Kailashskolene har gått ned som følge av pandemien. Dette skyldes at folk fra landsbyene ikke har råd til å sende barna sine på skolen. Der hvor landsbyene har skoletilbud, er standarden på skolene veldig lav. Dvs dårlige lærere, som ikke alltid engang er til stede.

Manali: Her går det nå mellom 80-90 elever (100 i 2018)

Simikot- Humla: Mellom 350-400 elever (450 i 2018)

Det går ingen vei til Simikot. Her må man ta buss, og så fly fra Nepalgunsj. Man kan risikere å vente i opptil 1 uke på at værforholdene tillater flygning.           Her har de fått en fin inngjerdet skolegård siden sist. Det er viktig av mange grunner, bl.a for å trygge skolebarna og holde dyr ute.

Jumla: 500 elever (650 i 2018)

Her er skolen som ble sponset av en gruppe kvinner fra New Zealand ferdig. Auditoriet i øverste etasje er også ferdig. Det er sponset av tyske myndigheter. Vi fikk hilse på rektor på skolen da vi var til middag hos Karma Chozom, hun er Karma Chozom sin søster. Skolen der oppe fungerer fint. De fleste elevene der kommer fra Mugu. Vil man reise til Jumla så tar det 2 dager med buss. Eller man kan ta fly fra Nepalgunj. Flyturen tar ca 30 min., men man kan risikere å vente i opptil 1 uke på at værforholdene tillater flygning.

Kathmandu: 650 elever (950 i 2018).

Internatet har fått en kraftig oppgradering fra vårt siste besøk. De har nå blant annet fått et stort lekeområde under tak, så de kan være ute også under monsunen.

I tillegg til besøk på skolen, var vi på nonneklosteret som også er etablert av Lama Gondup (grunnleggeren av Kailashskolen). Her ble vi tatt godt imot av Lama Gondup og Lama Yetze. Vi fikk te og snacks, og senere på dagen en enkel og velsmakende varm middag. Lama Gondup opprettet nonneklosteret til minne om sin mor som han mistet i 6 -års alderen. Klosteret tar imot foreldreløse jenter, eller jenter som av annen grunn ikke har foreldre som kan ta vare på dem. De yngste jentene er 6 år gamle. Her på klosteret blir de tatt vare på, får omsorg, kjærlighet, mat og en god skolegang. De jobber halve dagen med buddhistisk filosofi, og halve dagen med ordinær skolegang. Når de er ferdige med skolen i 16 -års alderen kan de søke seg over på universiteter eller fortsette å være ved klosteret. Dette er første gang vi som besøkende fikk hilse ordentlig på barna, da de hadde fri grunnet Dashain. De lekte og så på TV, jammen var det godteri å få også. De satte stor pris på besøk fra oss, og vi satte minst like stor pris på å få snakke med dem. Fine bilder er lagt ut på facebook siden vår (Fadderforeningen for Kailash-skolene). Vi la igjen en donasjon (selvsagt fra egen lomme) som skal gå til leker og brettspill til nonnene. Ballen de lekte med var salatblader surret sammen med tau. Ellers hadde de et hoppetau som var godt brukt.

Tempelet er fortsatt i langsom framgang. Grunnetasjen er ferdig, med statuen av Guru Padmasambhava. Padmasambhava regnes som den viktigste mester i tidlig fase av den tibetanske buddhistiske filosofien.  2. etg. er også nå ferdig. Her er en statue av Buddha Avaloketeshwara. Dalai Lama er hans reinkarnasjon. 3. etg er nå nesten ferdig utvendig, og er påbegynt innvendig. Her er en statue av Buddha Amithaba, som betyr grenseløst lys.

Tempelet som Lama Gondup oppfører er et helt spesielt tempel for den tibetanske buddhismen, og består av 3 etasjer. Dette er det eneste i Nepal. I Tibet finnes det et tempel, og i India finnes det ett. Tempelet er utrolig vakkert. Bilder finnes i billedgalleriet. Lama Gondup ble for et par år siden bedt om å opprette et kloster også for munker. Dette ble det informert om i et tidligere nyhetsbrev. Dette er nå avlyst, Lama Gondup ønsker å vie hele sin tid til nonnene.

Vi hadde også en fantastisk fire dagers trekking i Annapurna, Himalaya. To topper på fire dager. Bilder er lagt ut på facebook siden vår. Det var mye regn på Nepal turen vår denne gang. Monsunen skulle være over, men også her er været i ulage for tiden. Men noen soldager fikk vi da, særlig på den siste delen av turen vår. Tross regn også på trekkingen, har turen vært en utrolig flott opplevelse. Det er bare å begynne å spare, for det blir nye turer, og nye muligheter for alle som vil med på «en ferie med mening». Det er bare skolebesøket som er obligatorisk, opplegget på resten av turen er bare et tilbud til de som vil.

Hilsen Anne-Marie