Til minne om sin mor opprettet Lama Gondup et nonnekloster i Kathmandu, i nærheten av skolen. Dette for å ta vare på foreldreløse jenter, og jenter som kommer fra dysfunksjonelle familier som ikke kan ta vare på dem. Disse jentene er veldig utsatte og «fritt vilt» i Nepal. Lama Gondup bor i dag i på nonneklosteret sammen med sin arvtager Khenpo Karma Yeshe.
Lama Gondup er en usedvanlig kjærlighetsfull og ydmyk mann. Det er vanlig i Nepal at Lamaer (som er klosterforstandere) får bedre mat enn de andre i klosteret. Men ikke Lama Gondup. Han vil ikke ha særbehandling. Lama Gondup er også jentenes øverste beskytter. Tidligere gikk han selv vakt runder på nattetid for å passe på at jentene var trygge, og at ingen inntrengere kom inn i klosteret. Klostrene har vært utsatt for mange pirater og landeveisrøvere opp gjennom årene. På dagtid deltok lama Gondup sammen med de andre munkene og bygningsarbeiderne med å bygge og vedlikeholde tempelet tilhørende klosteret, klosteret selv, og med veibygging. Ved sin side har han Khenpo Karma Yeshe, «håndplukket» av Lama Gondup selv. Khenpo Karma Yeshe er hans arvtager og høyre hånd. I dag er det han som styrer det meste av det som skjer i klosteret og tempelet.
I tillegg er nonnene Ani Jangchup Dolma og Ani Kalsang de øverste ansvarlige for å ta vare på jentene, både i forhold til omsorg og undervisning.
Jentene ved klosteret får en god og moderne skole undervisning, tilsvarende den de får på Kailashskolen. De får også undervisning i tibetansk–buddhistisk filosofi. De yngste nonnene er helt nede i 6 års alderen. De får skolegang helt til 18 års alderen. De kan da velge om de vil bli værende i klosteret, om de vil ut i jobb i det sivile liv, eller videreutdanne seg ved universiteter. Mange reiser tilbake til sine respektive landsbyer hvor de arbeider som lærere. Et helt sentralt begrep i buddhismen er at «Du skal tjene».
Klosteret er under stadig utvikling. Ved besøket våren -25 har klosteret blant annet fått nytt bibliotek til barna, et nytt bibliotek for tibetanske skrifter samt et nytt gjestehus. Her er det to utleie enheter. En enhet inneholder et stort soverom med dobbeltseng, eget bad, og kjøkken på deling med den andre utleie enheten. Mer om dette på klosterets hjemmesider.
https://www.sangdhokpalreeproject.org
Sangdok Palree tempelet
Lama Gondup bygger et tempel i tilknytning til klosteret. Tempelet er et symbol på fred og medfølelse, og er et tibetansk-buddhistisk tempel.
Det finnes kun fire av disse i hele verden. Det tibetansk- buddhistiske tempelet består av tre etasjer som er tilegnet hver sin guru eller buddha. Det finnes et i Tibet og to i India. Tempelet er utrolig vakkert, se bilder i billedgalleriet vårt.
Byggeprosessen startet i 2009, og har tatt mange år av flere grunner. De er blant annet avhengige av donasjoner til byggeprosessen. Tempelet er nå ferdig innvendig, men det gjenstår fortsatt en del utvendig. Alt er håndlaget, hver eneste utskjæring både på ut- og innsiden. All dekorasjon er selvsagt håndmalt med bl.a. bladgull. Tempelet består av tre etasjer, noe som er særegent for den tibetansk- buddhistiske filosofien. Det er kun fire templer i hele verden som har alle tre etasjene. Et i Lhasa, to i India og dette i Nepal.
I grunnetasjen er statuen av Guru Padmasambhava.
Guru Padmasambhava – « born from a lotus»
Også kalt Guru Rinpoche som betyr «kostelig mester». Han er funnet i en lotus i en innsjø. Padmasambhava er en sentral mester i tibetansk buddhisme, og regnes som grunnleggeren av tibetansk buddhisme. Han er en tantrisk mester, det vil si en gren av buddhismen som fokuserer på kraftige ritualer for å oppnå opplysning.
Han ble invitert til Tibet av kong Trisong Detsen på 700-tallet for å styrke buddhismen i landet, og bekjempe den innfødte religionen Bon.
I 2.etg. er statuen av Buddha Avaloketeshwara.
Avaloketeshwara – «Lords of the Universe»
Han er ansett som stamfar til landet og er dets beskyttende kraft. Han inkarneres i alle Dalai Lama. Han står for kjærlighet og uendelig medfølelse, og et aktivt ønske om å hjelpe. Avaloketeswara er et opplyst vesen som velger å forbli i samsara (reinkarnasjonens syklus) for å hjelpe andre med opplysning.
Han er en av de mest respekterte og poulære bodhisattvaene i mahayana buddhismen, spesielt i tibetansk og øst asiatisk tradisjon. Han er kjent som «Lord of the World», og er en inkarnasjon av medfølelsen til alle buddhas. Den mest kjente mantraen i tibetansk buddhisme, »Om Mani Padme Hum» (Om! Juvelen i lotusen) er assosiert med Avaloketeswara.
- «Om» – en helliggjørende lyd som representerer det uendelige, det evige og det høyeste.
- «Mani» – betyr juvel eller skatt
- «Padme» – betyr lotus
- «Hum» – En lyd som representerer en dyp resonans eller en klang av det guddommelige.
I 3.etg. er statuen av Buddha Amithaba
Amitabha – «grenseløst lys»
Også kjent som Amida. Han er en viktig buddha i Mahayana buddhismen, særlig innenfor den såkalte «Rene land-skolen» (Sukhavati), et paradis hvor troende kan bli gjenfødt etter døden. Der kan de utvikle seg mot opplysning i et mer gunstig miljø.
Lama
En lama er en som er opplyst, en som har hatt en oppvåkning.
En Buddha er en som er oppvåknet, som har nådd sin høyeste eksistens. Hen har ikke mer å lære, har oppnådd Nirvana, og blir ikke gjenfødt. En blir ikke Buddha før etter sin død.

Lama Gondup har fått mye hjelp av sin bror Sonam på det byggetekniske. Begge to var tidligere gategutter i Kathmandu. Lama Gondup fikk senere utdannelse og ble lama.

Lama Gondup
Kjerneverdier i tibetansk buddhisme
Den største forskjellen fra andre grener i buddhismen er at menn og kvinner er likestilte, begge kjønn kan bli buddhaer. De har også kjønns nøytrale navn, det vil si at kvinner og menn har samme navn. Bærekraft står helt sentralt. Man skal ta vare på hverandre, på alt levende, og på naturen. Nøysomhet. Du skal ikke be om noe. Når du får noe er det fordi noen ønsker å gi deg noe. De snakker ikke om synd. Gjør du noe galt, så lærer du noe av det. Videre skal man være til nytte for andre mennesker, og for planeten. Medfølelse er et sentralt begrep.
Dalai Lama sier at om du ønsker å bli buddhist, skal du bli et godt menneske. Observer sinne, sjalusi og grådighet. Hvem er du, og hvem vil du være.

Karma Chozom, rektor for alle Kailashskolene, og Lama Gondup.

Tempelbesøk i 2025: Fra venstre: Khenpo Karma Yeshe (som har gått i lære hos Lama Gondup i en årrekke, og som er den som har det øverste ansvaret for klosteret i dag), videre Thomas Ekdahl, Ani Jangschup, Ani Kalsang, Lama Gondup, Anne-Marie C. Simonsen, Karma Chozom, Bak henne står Catarina Kristiansen, Carina Sternefalk og Synnøve Bohlin.

Khenpo Karma Yeshe viser stolt fram det nye biblioteket på klosteret med hundrevis av tibetansk buddhistiske tekster.
