Nepaltur sept/okt 2020

Vi har valgt å utsette turen til Nepal til høsten. Grunnen til det er at vi fikk beskjed om at jubileet til skolen skulle feires allerede i februar, ikke ved påsketider som vi forventet. Det kom litt brått på oss. Fordelene med å ta turen til høsten er at det passet bedre for noen i styret som ønsker å være med, samt at årstiden for trekking er mye bedre for de som ønsker det.
Nå er vi godt i gang med å planlegge turen. Vi håper å få med oss mange faddere, dette blir en uforglemmelig tur. Vi kommer tilbake til eksakte datoer for avreise ca. mars. Det er da lurt å bestille billetter raskt grunnet pris. Hver enkelt bestiller sin egen billett, men vi gir informasjon om hvilket fly vi i styret tar slik at vi flyr sammen. Velger du å ta et annet fly, avtaler vi hvordan du blir hentet på flyplassen. Noen av oss i styret ønsker å ta en trekking tur i Annapurna i istedenfor safari. Det er også fullt mulig å forlenge oppholdet og dra på trekking tur i etterkant av vårt opphold. Vi har kontakter for opplegg, guider og bærere. Videre er man selvsagt ikke forpliktet å følge hele programmet, men vi tenker selvsagt at turen til Kailashskolen skolen og «vårt» nonnekloster er hovedmålet for turen.

PROGRAM
Dag 1: Ankomst Katmandu, innsjekking på Mandala Hotell
Dag 2: Skolebesøk, og besøk i slummen på kveldstid
Dag 3: Klosterbesøk
Dag 4: Eksklusivt besøk hos «Kung Fu nuns, Grupa order», og Swayambhunath
(apetempelet) på ettermiddagen
Dag 5: Shopping
Dag 6: Hviledag, og besøk i Pashupatinath på kvelden
Dag 7: Safari i Chitwan Nasjonalpark. Her finnes blant annet tigre,
elefanter, de utrydningstruede Indianeshornene og mye mer
Dag 8: Chitwan Nasjonalpark
Dag 9: Chitwan Nasjonalpark, på kvelden reiser vi tilbake til Katmandu.
Kjøreturen tar ca 4,5 timer
Dag 10: Durbar Square, evt Patan Durbar Square
Dag 11: Vi roer siste dagen i den tibetanske bydelen og Boudhanath Stupa,
hvor det er flere hyggelige kafeer, restauranter og masse fint å handle
Dag 12: Hjemreise

Pashupatinath ligger ved den hellige elven Bagmati, og er Nepals svar på Varanasi, som ligger ved den hellige elven Ganges. Her kremeres de døde under åpen himmel, og hver kveld feires en seremoni for «liv og død». En vakker og sterk seremoni som gjør inntrykk.
«Kung Fu nuns, Grupa order». Dette er et nonnekloster som ikke er åpent for publikum. Vi har imidlertid invitert oss selv, og ønskes velkommen grunnet vårt engasjement i Kailashskolene. Nonnene driver utstrakt frivillig hjelpearbeid. Deres motto er «å hjelpe andre er vår religion». Se video på facebooksiden vår.
Har du spørsmål, send gjerne en e-post til Anne-Marie ; acosimon@online.no

Vi gleder oss til tur!
Hilsen Anne-Marie og resten av styret