Nyhetsbrev juli 2022

Coronaen var inne i en rolig fase i Nepal da jeg sist var i kontakt med skolen for ca 1 mnd siden, og skolen er nå i full fysisk drift.

Vi er foreløpig en gruppe på fire som reiser til Nepal den 01.10.22. Er det flere som vil være med, er det ikke for sent å melde seg på. Alle faddere er hjertelig velkomne til å bli med! Dette blir vårt første besøk etter at den nye skolen er tatt i bruk, og det blir fint å se. Et foreløpig program for hele turen ligger ute på nettsiden vår. Det er opptil hver og en om de vil være med på hele programmet, eller om man bare vil være med å besøke skolen vår og nonneklosteret til Lama Gondup. Det er ikke sikkert vi får til besøk på Kung Fu nonneklosteret som ligger rett utenfor Katmandu. De tar ikke imot gjester til vanlig, og er ekstra strenge nå i disse usikre Corona- tider. De driver utstrakt veldedig arbeid i hele Nepal, og er oftere på reisefot for tiden. Men vi har ikke gitt opp håpet om at vi får komme på besøk, men ser tiden og epidemien litt an. Det er ennå en stund til vi reiser.

Nyttår i Nepal er medio april hvert år. Datoen kan variere noe. Rett etter nyttår hvert år bestemmes datoen for den store Hindu- festivalen som finner sted på høsten. Da har skolene sin lengste skoleferie, og er stengt i 1 mnd. Dessverre sammenfaller dette med vår tur i år. Vi skal selvsagt fortsatt besøke skolen. Fordelen med dette er at Karma Chozom vil ha mer tid til å være sammen med oss, og det er stas.

Vi har hatt to Spleis- aksjoner siden siste nyhetsbrev. Før jul fikk vi inn i overkant av kr. 10.000,-. Nå tidlig i sommer fikk vi inn kr. 2900,- . Trolig skyldes det nok alle innsamlingene til forskjellige formål i forbindelse med krigen i Ukraina, forståelig nok. Men som sagt, alle monner drar, og 2900,- er mer penger i Nepal enn her.

Tusen takk for at du er fadder, og husk vi er veldig glade for hver ny fadder vi får kjære venner😊 Ønsker alle en fortsatt god sommer 😊

Mvh Anne-Marie C. Simonsen