Nyhetsbrev mai 2019

I april flyttet elevene og lærerne inn i den nye skolen i Kathmandu. De er veldig fornøyde med resultatet, selv om siste byggetrinn mangler. Det finnes ikke midler til å finansiere øverste etasje, hvor det blant annet er planlagt et auditorium. Dette gjelder også for skolen i Jumla, så det er fortsatt en stor jobb som skal gjøres.

Turen til Nepal som vi planla nå i våres er utsatt i ett år. Det skyldes at det ble vanskelig for Karma Chozom og lærerstaben å flytte inn i ny skole og arrangere 25-års jubileum på samme tid. Beklager at vi er sene med denne tilbakemeldingen til dere. 25 -års jubileet blir utsatt til påsketider neste år, så da reiser vi. Dette gir oss mye bedre tid til å spare penger og planlegge turen, og alle faddere er som alltid hjertelig velkomne til å bli med. Dette blir nok en spesiell tur. Representanter fra den tyske foreningen som også støtter Kailash-skolene kommer også. I tillegg til jubileet ved skolen vil vi selvsagt også besøke nonneklosteret i Katmandu. Vi planlegger sannsynligvis en 14 dagers tur, og vil lage et opplegg rundt turen som alle er invitert til å bli med på. Ellers er det opp til enhver hva de vil gjøre utenom besøket på skolen og nonneklosteret. Det er ikke den beste årstiden for trekking i Himalaya, da det kan bli veldig kaldt om natten. Derimot er Nepals nasjonal tre Rododendron er i full blomst på denne tiden, og er et vakkert skue. Så har vi snakket om å reise på en safari. Ellers er jo Pokhara en by som er verdt et besøk, og det er jo mye å se i Katmandu.

I mars sendte vi ned ca 55.000, – n.kr. som sto på en nå nedlagt Oslo konto. Disse midlene kom i tillegg til den faste summen vi sender ned, og var øremerket lap- topper til den nye skolen. Det ble satt stor pris på. Nå har den nye skolen helt nye lap topper å tilby sine elever!

I tillegg til dette fikk vi inn en større donasjon på ca 115.000,- n.kr som gikk til nødvendig utstyr til den nye skolen. En av fadderne våre døde, og denne summen er arv og donasjoner i forbindelse med hennes død. Karma Chozom og hennes stab har uttrykt dyp takknemlighet for denne gaven. Hjertelig takk!

Det er nå avholdt årsmøte, og nytt styre er valgt. Referat fra årsmøte blir lagt ut på nettsiden vår.

Til sist vil vi takke for den trofaste støtten dere gir. Fortsatt er et av styrets viktigste oppgaver å skaffe flere faddere, og svært gjerne fra andre deler av landet. Klarer vi det kan vi igjen søke på å få skattefradrag for donasjonene våre. Det er kanskje ikke så viktig for oss faddere, men det er svært viktig i forhold til at vi da kan gå ut mot næringslivet og søke om donasjoner derfra.

Vi i styret ønsker dere en flott vår og sommer!

Hilsen Fadderforeningen Tso Pema

v/ Anne-Marie C. Simonsen