Nyhetsbrev juni 2023

På julespleisen i -22 fikk vi inn kr. 17110,- Det var nok til 23 doble pulter. Det er virkelig bra, selv om det er et godt stykke igjen til alle pultene er skiftet. Som vi skrev i forrige nyhetsbrev er jern listene under de gamle pultene helt nedslitte og sylskarpe. Det resulterer i at mange elever får kuttskader. Det er et problem. Vi har akkurat satt i gang en ny Spleis i disse dager, så da håper vi at vi kommer enda et stykke på vei. Den ligger på Facebook siden vår, fint om dere deler Spleisen😊

En annen gledelig nyhet som dere kanskje har sett på Facebook siden vår allerede er at vi har fått en gave på kr. 30.000,-  fra Bess Jahres Stiftelse. Vi er veldig takknemlig for det. Disse pengene vil gå inn i et fond for å støtte familiene til de fattigste barna slik at de kan fortsette sin utdannelse.

Ellers hadde vi en bildefremvisning fra turen vår i høst for noen lokale faddere. Det var veldig vellykket. Så vellykket at en av fadderne mente at dette burde holdes offentlig. Det gjør vi gjerne. Vi har planer om et arrangement på Tjømetil høsten. Et det noen som kan tenke seg å samle interesserte for å se» Feriemed mening,- Nepal er mer enn Himalaya», så kommer vi gjerne og forteller om skolene og de fine turene vi har når vi besøker skolene i Nepal.😊Det er vanskelig å skaffe faddere, men det er fortsatt det viktigste vi kan gjøre for skolene. Vi tror et slikt arrangement kan være en fin måte å skaffe faddere på, selv om de som kommer på arrangementet ikke skal føle seg presset til å melde seg som faddere.

Tusen takk for all støtte kjære fadder, og ha en riktig fin sommer!

Hilsen styret i Fadderforeningen for Kailash Bodhi School

Nyhetsbrev oktober 2022

NYHETSBREV FRA FADDERFORENINGEN-OKT. 2022

Da er vi vel hjemme igjen etter en fantastisk tur til Nepal og skolen vår. Vi var to fra styret som reiste ned, Synnøve Bohlin og Anne-Marie C. Simonsen. Så var to faddere med, Gina Glitre Feen og Carina Yvette Stjernefalk. Elevene har fri i hele oktober, så vi fikk ikke møte dem. Derimot hadde Karma Chozom mye ledig tid til å være med oss, på tross av at hun hadde mye familie på besøk i anledning Dashain festivalen. Vi fikk hele tre dager sammen med henne. Det var fint å se den nye skolebygningen i bruk. Karma Chozom forteller at skolebygningen dekker nåværende behov, det eneste som gjenstår bygningsmessig er å fullføre øverste etasje (auditoriet) som skal brukes til større forsamlinger/ opptredener osv. Det brukes i dag til blant annet til Yoga hver søndag, og Taek Won Do hver morgen. Videre har de dans og musikk hver fredag der oppe. Auditoriet mangler fortsatt vegger, og er selvsagt veldig kaldt og trekkfullt.

Vi ser av elevarbeidene at skolen også fremmer mange viktige verdier som kosthold, forurensning, forsøpling og annet. De har et eget datarom, og vi er så glade for at det er Fadderforeningen som har skaffet alle lap- toppene. En stor takk til familien som donerte et større beløp i forbindelse med bortgangen av en trofast fadder.

Vi har fått med oss noen eksemplarer av «Lucid Vision». Det er et tidsskrift/bulletin laget av elevene, og kommer ut hver 4, de mnd. Et virkelig imponerende tidsskrift. Artiklene er skrevet på nepalesisk, men flere av dem er også på engelsk. Videre har vi fått med oss et par eksemplarer av « Dare to dream, Tale of Tashi, the mountain lad», skrevet av Karma Chozom Lama. Et nydelig hefte for skolebarn.

Det som står øverst på ønskelisten nå er nye skolepulter. De nåværende pultene er 30 år gamle, og jern listene under pultene er helt nedslitte og sylskarpe. Det resulterer i at mange elever får kuttskader. Det er et problem.

Videre ønsker de seg solcellepaneler, oppgradering av uteområdene i skolegården og mer penger til lærerlønninger. Pris stigningen i Nepal har vært enorm. Bensinprisene er på norsk nivå. Dette medfører selvsagt der som her, økte matvarepriser og priser generelt. Prisene er nå 3-4 doblet siden 2018. Ris har for eksempel økt fra 30 rupies i 2018, til 80 rupies i 2022. Sukker har økt fra 20 rupies i 2018, til 100 rupies i 2022. Lønningene har selvsagt ikke økt. På skolen har de merket det på flere måter, dessverre har også noen lærere sett seg nødt til å slutte for å finne seg bedre betalte jobber. Stort sett får de jobber innen næringslivet. Som vi jo vet får lærerne på Kailashskolen mindre betalt enn lærere på andre skoler, i tillegg har de høy kompetanse og får gode jobber. Dette fører til at skolen kan stå i fare for ikke å kunne ta opp så mange elever som de fysisk har plass til. Når det er sagt, trenger den gamle skolebygningen vesentlig oppgradering. Så, det er mye å ta tak i. Fysisk sett er kapasiteten på skolen nå 750 elever. Når den gamle skolebygningen er renovert vil de kunne ta imot 900 elever.

Elevtallene på Kailashskolene har gått ned som følge av pandemien. Dette skyldes at folk fra landsbyene ikke har råd til å sende barna sine på skolen. Der hvor landsbyene har skoletilbud, er standarden på skolene veldig lav. Dvs dårlige lærere, som ikke alltid engang er til stede.

Manali: Her går det nå mellom 80-90 elever (100 i 2018)

Simikot- Humla: Mellom 350-400 elever (450 i 2018)

Det går ingen vei til Simikot. Her må man ta buss, og så fly fra Nepalgunsj. Man kan risikere å vente i opptil 1 uke på at værforholdene tillater flygning.           Her har de fått en fin inngjerdet skolegård siden sist. Det er viktig av mange grunner, bl.a for å trygge skolebarna og holde dyr ute.

Jumla: 500 elever (650 i 2018)

Her er skolen som ble sponset av en gruppe kvinner fra New Zealand ferdig. Auditoriet i øverste etasje er også ferdig. Det er sponset av tyske myndigheter. Vi fikk hilse på rektor på skolen da vi var til middag hos Karma Chozom, hun er Karma Chozom sin søster. Skolen der oppe fungerer fint. De fleste elevene der kommer fra Mugu. Vil man reise til Jumla så tar det 2 dager med buss. Eller man kan ta fly fra Nepalgunj. Flyturen tar ca 30 min., men man kan risikere å vente i opptil 1 uke på at værforholdene tillater flygning.

Kathmandu: 650 elever (950 i 2018).

Internatet har fått en kraftig oppgradering fra vårt siste besøk. De har nå blant annet fått et stort lekeområde under tak, så de kan være ute også under monsunen.

I tillegg til besøk på skolen, var vi på nonneklosteret som også er etablert av Lama Gondup (grunnleggeren av Kailashskolen). Her ble vi tatt godt imot av Lama Gondup og Lama Yetze. Vi fikk te og snacks, og senere på dagen en enkel og velsmakende varm middag. Lama Gondup opprettet nonneklosteret til minne om sin mor som han mistet i 6 -års alderen. Klosteret tar imot foreldreløse jenter, eller jenter som av annen grunn ikke har foreldre som kan ta vare på dem. De yngste jentene er 6 år gamle. Her på klosteret blir de tatt vare på, får omsorg, kjærlighet, mat og en god skolegang. De jobber halve dagen med buddhistisk filosofi, og halve dagen med ordinær skolegang. Når de er ferdige med skolen i 16 -års alderen kan de søke seg over på universiteter eller fortsette å være ved klosteret. Dette er første gang vi som besøkende fikk hilse ordentlig på barna, da de hadde fri grunnet Dashain. De lekte og så på TV, jammen var det godteri å få også. De satte stor pris på besøk fra oss, og vi satte minst like stor pris på å få snakke med dem. Fine bilder er lagt ut på facebook siden vår (Fadderforeningen for Kailash-skolene). Vi la igjen en donasjon (selvsagt fra egen lomme) som skal gå til leker og brettspill til nonnene. Ballen de lekte med var salatblader surret sammen med tau. Ellers hadde de et hoppetau som var godt brukt.

Tempelet er fortsatt i langsom framgang. Grunnetasjen er ferdig, med statuen av Guru Padmasambhava. Padmasambhava regnes som den viktigste mester i tidlig fase av den tibetanske buddhistiske filosofien.  2. etg. er også nå ferdig. Her er en statue av Buddha Avaloketeshwara. Dalai Lama er hans reinkarnasjon. 3. etg er nå nesten ferdig utvendig, og er påbegynt innvendig. Her er en statue av Buddha Amithaba, som betyr grenseløst lys.

Tempelet som Lama Gondup oppfører er et helt spesielt tempel for den tibetanske buddhismen, og består av 3 etasjer. Dette er det eneste i Nepal. I Tibet finnes det et tempel, og i India finnes det ett. Tempelet er utrolig vakkert. Bilder finnes i billedgalleriet. Lama Gondup ble for et par år siden bedt om å opprette et kloster også for munker. Dette ble det informert om i et tidligere nyhetsbrev. Dette er nå avlyst, Lama Gondup ønsker å vie hele sin tid til nonnene.

Vi hadde også en fantastisk fire dagers trekking i Annapurna, Himalaya. To topper på fire dager. Bilder er lagt ut på facebook siden vår. Det var mye regn på Nepal turen vår denne gang. Monsunen skulle være over, men også her er været i ulage for tiden. Men noen soldager fikk vi da, særlig på den siste delen av turen vår. Tross regn også på trekkingen, har turen vært en utrolig flott opplevelse. Det er bare å begynne å spare, for det blir nye turer, og nye muligheter for alle som vil med på «en ferie med mening». Det er bare skolebesøket som er obligatorisk, opplegget på resten av turen er bare et tilbud til de som vil.

Hilsen Anne-Marie

Nyhetsbrev juli 2022

Coronaen var inne i en rolig fase i Nepal da jeg sist var i kontakt med skolen for ca 1 mnd siden, og skolen er nå i full fysisk drift.

Vi er foreløpig en gruppe på fire som reiser til Nepal den 01.10.22. Er det flere som vil være med, er det ikke for sent å melde seg på. Alle faddere er hjertelig velkomne til å bli med! Dette blir vårt første besøk etter at den nye skolen er tatt i bruk, og det blir fint å se. Et foreløpig program for hele turen ligger ute på nettsiden vår. Det er opptil hver og en om de vil være med på hele programmet, eller om man bare vil være med å besøke skolen vår og nonneklosteret til Lama Gondup. Det er ikke sikkert vi får til besøk på Kung Fu nonneklosteret som ligger rett utenfor Katmandu. De tar ikke imot gjester til vanlig, og er ekstra strenge nå i disse usikre Corona- tider. De driver utstrakt veldedig arbeid i hele Nepal, og er oftere på reisefot for tiden. Men vi har ikke gitt opp håpet om at vi får komme på besøk, men ser tiden og epidemien litt an. Det er ennå en stund til vi reiser.

Nyttår i Nepal er medio april hvert år. Datoen kan variere noe. Rett etter nyttår hvert år bestemmes datoen for den store Hindu- festivalen som finner sted på høsten. Da har skolene sin lengste skoleferie, og er stengt i 1 mnd. Dessverre sammenfaller dette med vår tur i år. Vi skal selvsagt fortsatt besøke skolen. Fordelen med dette er at Karma Chozom vil ha mer tid til å være sammen med oss, og det er stas.

Vi har hatt to Spleis- aksjoner siden siste nyhetsbrev. Før jul fikk vi inn i overkant av kr. 10.000,-. Nå tidlig i sommer fikk vi inn kr. 2900,- . Trolig skyldes det nok alle innsamlingene til forskjellige formål i forbindelse med krigen i Ukraina, forståelig nok. Men som sagt, alle monner drar, og 2900,- er mer penger i Nepal enn her.

Tusen takk for at du er fadder, og husk vi er veldig glade for hver ny fadder vi får kjære venner😊 Ønsker alle en fortsatt god sommer 😊

Mvh Anne-Marie C. Simonsen

Nyhetsbrev januar 2022

Planlegging av ny tur til Nepal

Vi bor på Mandala Hotell, Bodhi, Katmandu 😊

Foreløpig program:
Dag 1: Gardermoen
Dag 2:  Ankomst Katmandu
Dag 3:  Skolebesøk og besøk i slummen
Dag 4:  Klosterbesøk og besøk i Pashupatinath på kvelden
Dag 5:  Besøk på Kung Fu kloster og Swayambhunath  (Apetempelet)
Dag 6: Shopping, evt Durbar Square, evt Patan Durbar Square
Dag 7:  Pokhara
Dag 8:  Oppstart trekking i Annapurna
Dag 9:  Annapurna
Dag 10: Annapurna
Dag 11: Annapurna. Fly til Kathmandu på tidlig kveld
Dag 12: Vi roer siste dagen i bydelen Bodhi og vår favoritt Stupa, hvor det også er flere hyggelige kafeer, restauranter og masse fint å handle
Dag 13: Hjemreise

Pashupatinath ligger ved den hellige elven Bagmati, og er Nepals svar på Varanasi, som ligger ved den hellige elven Ganges. Her kremeres de døde under åpen himmel, og hver kveld feires en seremoni for «liv og død». En vakker og sterk seremoni som gjør inntrykk.

Det er også muligheter for en flytur mot Mount Everest i soloppgangen.

Alle faddere er hjertelig velkomne til å være med. Vi kan love en uforglemmelig tur. Det er lurt å ikke vente for lenge med å bestille billetter fordi det da blir dyrere. HUSK REISEFORSIKRING

Nyhetsbrev november 2021

Som noen av dere kanskje har sett på facebook-siden vår, ble pengene vi fikk inn på Spleis aksjonen i mai brukt på en flott måte. Siden smittetoppen var over da pengene ankom, valgte rektor Karma Chozom å bruke pengene på skolemateriell til de fattigste av barna i stedet for på smart-telefoner for fjernundervisning. De får mye skolemateriell i Nepal for ca 11.000 n.kr, så gleden var stor. Se bildene og takkebrevet på facebook-siden vår; «fadderforeningen for Kailashskolene». Vi tenker å satse igjen, og legger ut en ny Spleisaksjon før jul.

Vi starter også opp planlegging av Nepal tur i disse dager. Turen er tenkt i sept./okt- 22. Det blir som vanlig en 14 dagers tur hvor alle faddere er hjertelig velkomne til å bli med! Det er selvsagt anledning til å forlenge turen for de som vil det. Som vanlig er det lagt opp til besøk til hovedskolen i Katmandu en dag, og klosteret en dag. Så planlegger vi en fire dagers tur i Annapurna (Himalaya). Har du lyst på en lengre tur er det selvsagt mulig. Programmet utover dette er ikke fastlagt enda.

Hver deltager bestiller billetten sin selv. Vi sender ut informasjon om avreisedato og program så snart dette er bestemt, men det er bare å starte sparing for de som vil bli med😊. De siste årene har billettprisen ligget på rundt 9.000 n.kr. Det er billig å bo i Nepal så lenge man kan bo på relativt enkle hoteller, men det går likevel penger. Bl. a til tur til Annapurna. Det er også mye fint å handle i Nepal. Burde holde godt med rundt regnet 20.000,- n.kr.

Når vi bestiller på Corona «grønn» tid, får vi refundert pengene til billetten hvis myndighetene fraråder reise grunnet smittefare når vi nærmer oss reisetid. Vi måtte avlyse turen i september 2020, og det gikk smertefritt. Det forutsetter selvsagt at man har gyldig reiseforsikring. Pr i dag er smittetallene beskjedne, selv om det nok er mørketall. Håper vi blir mange som reiser nedover, det blir som vanlig en uforglemmelig, fantastisk tur!

Mvh styret i fadderforeningen

Nyhetsbrev mai 2021

Siden siste nyhetsbrev har vi kjørt to Spleis aksjoner på Facebook. Den første var før jul, og vi fikk inn kr. 10.650, -.  Den andre går nå. Det er fortsatt noen dager igjen, så fort deg hvis du vil gi, og ikke minst dele Spleis aksjonen med venner. Smitte situasjonen i Nepal er dramatisk. Den er like ille som i India. Trangboddhet og dårlige/ manglende sanitæranlegg preger som vi vet Nepal, et av verdens fattigste land. For Kailashskolene er det også alvorlig. Mange av barna har ikke tilgang på PC eller mobiltelefon til hjemmeundervisning. Det er et stort problem med internettdekning mange steder, også enkelte steder i Katmandu mangler de dekning.

Sist vi hørte fra Karma Chozom, rektor for Kailashskolene, var i april. Hun fortalte da at etter den første smittetoppen da internatet ble pålagt nedstengt, kom ca 80% av elevene tilbake til skolen i Katmandu mens 20% ble værende hjemme i sine respektive landsbyer. Barna som ikke har kommet tilbake mister vesentlig mye av undervisningen, da de aller fleste av disse ikke har muligheter for fjernundervisning. Skolene vil forlenge skoleåret med 2 mnd for å bøte på noen av skadene med nedstengningen. Allerede i april så man tendens til den nye og veldig alvorlige smittetoppen som de fortsatt er i. Vi har ikke hørt fra skolen etter dette. Det er ikke mye vi kan gjøre, annet enn å sende penger. Det har stor verdi at de som har internettdekning kan ha en telefon eller PC slik at de kan følge fjernundervisningen.

Datteren til en av styremedlemmene har designet et nytt visittkort til oss. Det har blitt veldig fint. Vi i styret har spleiset på å trykke dem opp. Hvis du vil ha visittkort, så skriv en e-post, så sender vi i brev til deg. Skolene trenger flere faddere, og vi er veldig takknemlige for hver ny fadder! Hvis du ønsker å gi mer enn kr. 150,- er det bare å gå inn i nettbanken å endre beløp.

Vi har opprettet en Instagram konto, navnet på denne er Fadderforeningen_kailash.

Ellers har vi valgt å utsette årsmøtet til Fadderforeningen til september grunnet smitte situasjonen. Vi håper da at smittesituasjonen og vaksineringen gjør det forsvarlig at mange kan komme. Ny dato er altså torsdag 23. september kl. 19.00. Sted, Storgaten 20, i kantina i 3 etasje.

Ta vare på deg selv, og nyt sommeren!

Hilsen oss i styret i Fadderforeningen for Kailash Bodhi School
v/Anne-Marie C. Simonsen

Nyhetsbrev oktober 2020

Covid- 19 har preget dette året også for oss. Tur til Nepal i september/oktober var kjøpt og betalt, men måtte dessverre avlyses. Det er trist. Vi vet heller ikke når vi får mulighet til å reise, men så fort det er trygt er vi flere som gleder oss til å dra nedover. Vi håper vi da blir en enda større gruppe, Nepal trenger turister!

Sist vi hørte nytt fra skolene våre i Nepal var i september. Da var de fortsatt stengt ned, antallet smittede var da økende i henhold til andre kilder. Skolene prøver så godt de kan å undervise on-line, men dessverre er det veldig mange elever som ikke har tilgang på hverken PC eller nett. Karma Chozom beskriver situasjonen som veldig vanskelig, og lite vet vi om hvor lenge dette vil vare. Nepal er i en veldig vanskelig situasjon. De lever av turisme, og grensene har vært stengt siden mars.

Kung-Fu nonneklosteret som vi skulle besøkt er også stengt. Nonnene der reiser rundt i Nepal nå. De deler ut vann og mat til trengende, underviser i hygiene og smittevern, og hjelper til så godt de kan.

Styret har ikke hatt mye handlingsrom i denne tiden. Eneste vi kan gjøre er å minne alle på at vi alltid er glade for nye faddere.

Ta vare på dere selv!

Hilsen styret i Fadderforeningen Tso Pema
v/Anne-Marie C. Simonsen

Nyhetsbrev november 2019

Som de fleste nå har fått med seg, er Nepalturen atter en gang utsatt. Men denne gangen blir det tur. Den går i september/oktober 2020. Det er lagt ut et program for turen på nettsiden, samt sendt ut e-poster til alle faddere. Årsaken til utsettelsen har vært flere. For det første var vi forespeilet at den skulle bli rundt påsketider, så ble det altså februar. Dette ble vanskelig for oss. Det kom brått på. Dessuten er februar en trist og kald måned i Nepal. Så har vi denne gangen fristilt oss fra skolen, og bestemmer avreise helt selv. Det kan bety at vi ikke får den fantastiske mottagelsen vi er vant til å få, men det er viktigere å ha litt kontroll på avreisetidspunktene. Særlig fordi vi gjerne vil ha med oss mange faddere, og vise fram den flotte skolen vi er med og støtte. Den nye skolen er nå i full drift, det blir spennende å komme ned å se den i bruk.

Vi har siden sist laget en powerpoint presentasjon av skolene våre. Den er tenkt brukt ut mot foreninger og skoler. Formålet er å verve flere faddere.  Hvis noen der ute har en god ide om hvem som kan være interessert i et besøk, så kommer vi gjerne, så sant det ikke er alt for langt unna.

I januar starter vi planleggingen av årsmøte. Er det noen der ute som er interessert i å bli med i styret, så ta kontakt med undertegnede.  Du/dere er hjertelig velkomne! Det er ikke avskrekkende mye å gjøre, og det er fint med noen nye krefter.

Ellers er det ikke mye nytt å melde. Vi har nok en gang gått gjennom og vurdert om vi skal melde oss inn i innsamlingsregisteret, men det er fortsatt ikke veldig relevant å bruke penger på det nå heller. Det viktigste vi som forening kan gjøre, er å verve flere faddere, og som tidligere nevnt gjerne også i andre deler av landet. Tusen takk for trofast støtte!

Vi i styret ønsker dere en God Jul, og et Godt Nytt år!

Hilsen Fadderforeningen Tso Pema

Nepaltur sept/okt 2020

Vi har valgt å utsette turen til Nepal til høsten. Grunnen til det er at vi fikk beskjed om at jubileet til skolen skulle feires allerede i februar, ikke ved påsketider som vi forventet. Det kom litt brått på oss. Fordelene med å ta turen til høsten er at det passet bedre for noen i styret som ønsker å være med, samt at årstiden for trekking er mye bedre for de som ønsker det.
Nå er vi godt i gang med å planlegge turen. Vi håper å få med oss mange faddere, dette blir en uforglemmelig tur. Vi kommer tilbake til eksakte datoer for avreise ca. mars. Det er da lurt å bestille billetter raskt grunnet pris. Hver enkelt bestiller sin egen billett, men vi gir informasjon om hvilket fly vi i styret tar slik at vi flyr sammen. Velger du å ta et annet fly, avtaler vi hvordan du blir hentet på flyplassen. Noen av oss i styret ønsker å ta en trekking tur i Annapurna i istedenfor safari. Det er også fullt mulig å forlenge oppholdet og dra på trekking tur i etterkant av vårt opphold. Vi har kontakter for opplegg, guider og bærere. Videre er man selvsagt ikke forpliktet å følge hele programmet, men vi tenker selvsagt at turen til Kailashskolen skolen og «vårt» nonnekloster er hovedmålet for turen.

PROGRAM
Dag 1: Ankomst Katmandu, innsjekking på Mandala Hotell
Dag 2: Skolebesøk, og besøk i slummen på kveldstid
Dag 3: Klosterbesøk
Dag 4: Eksklusivt besøk hos «Kung Fu nuns, Grupa order», og Swayambhunath
(apetempelet) på ettermiddagen
Dag 5: Shopping
Dag 6: Hviledag, og besøk i Pashupatinath på kvelden
Dag 7: Safari i Chitwan Nasjonalpark. Her finnes blant annet tigre,
elefanter, de utrydningstruede Indianeshornene og mye mer
Dag 8: Chitwan Nasjonalpark
Dag 9: Chitwan Nasjonalpark, på kvelden reiser vi tilbake til Katmandu.
Kjøreturen tar ca 4,5 timer
Dag 10: Durbar Square, evt Patan Durbar Square
Dag 11: Vi roer siste dagen i den tibetanske bydelen og Boudhanath Stupa,
hvor det er flere hyggelige kafeer, restauranter og masse fint å handle
Dag 12: Hjemreise

Pashupatinath ligger ved den hellige elven Bagmati, og er Nepals svar på Varanasi, som ligger ved den hellige elven Ganges. Her kremeres de døde under åpen himmel, og hver kveld feires en seremoni for «liv og død». En vakker og sterk seremoni som gjør inntrykk.
«Kung Fu nuns, Grupa order». Dette er et nonnekloster som ikke er åpent for publikum. Vi har imidlertid invitert oss selv, og ønskes velkommen grunnet vårt engasjement i Kailashskolene. Nonnene driver utstrakt frivillig hjelpearbeid. Deres motto er «å hjelpe andre er vår religion». Se video på facebooksiden vår.
Har du spørsmål, send gjerne en e-post til Anne-Marie ; acosimon@online.no

Vi gleder oss til tur!
Hilsen Anne-Marie og resten av styret

Nyhetsbrev mai 2019

I april flyttet elevene og lærerne inn i den nye skolen i Kathmandu. De er veldig fornøyde med resultatet, selv om siste byggetrinn mangler. Det finnes ikke midler til å finansiere øverste etasje, hvor det blant annet er planlagt et auditorium. Dette gjelder også for skolen i Jumla, så det er fortsatt en stor jobb som skal gjøres.

Turen til Nepal som vi planla nå i våres er utsatt i ett år. Det skyldes at det ble vanskelig for Karma Chozom og lærerstaben å flytte inn i ny skole og arrangere 25-års jubileum på samme tid. Beklager at vi er sene med denne tilbakemeldingen til dere. 25 -års jubileet blir utsatt til påsketider neste år, så da reiser vi. Dette gir oss mye bedre tid til å spare penger og planlegge turen, og alle faddere er som alltid hjertelig velkomne til å bli med. Dette blir nok en spesiell tur. Representanter fra den tyske foreningen som også støtter Kailash-skolene kommer også. I tillegg til jubileet ved skolen vil vi selvsagt også besøke nonneklosteret i Katmandu. Vi planlegger sannsynligvis en 14 dagers tur, og vil lage et opplegg rundt turen som alle er invitert til å bli med på. Ellers er det opp til enhver hva de vil gjøre utenom besøket på skolen og nonneklosteret. Det er ikke den beste årstiden for trekking i Himalaya, da det kan bli veldig kaldt om natten. Derimot er Nepals nasjonal tre Rododendron er i full blomst på denne tiden, og er et vakkert skue. Så har vi snakket om å reise på en safari. Ellers er jo Pokhara en by som er verdt et besøk, og det er jo mye å se i Katmandu.

I mars sendte vi ned ca 55.000, – n.kr. som sto på en nå nedlagt Oslo konto. Disse midlene kom i tillegg til den faste summen vi sender ned, og var øremerket lap- topper til den nye skolen. Det ble satt stor pris på. Nå har den nye skolen helt nye lap topper å tilby sine elever!

I tillegg til dette fikk vi inn en større donasjon på ca 115.000,- n.kr som gikk til nødvendig utstyr til den nye skolen. En av fadderne våre døde, og denne summen er arv og donasjoner i forbindelse med hennes død. Karma Chozom og hennes stab har uttrykt dyp takknemlighet for denne gaven. Hjertelig takk!

Det er nå avholdt årsmøte, og nytt styre er valgt. Referat fra årsmøte blir lagt ut på nettsiden vår.

Til sist vil vi takke for den trofaste støtten dere gir. Fortsatt er et av styrets viktigste oppgaver å skaffe flere faddere, og svært gjerne fra andre deler av landet. Klarer vi det kan vi igjen søke på å få skattefradrag for donasjonene våre. Det er kanskje ikke så viktig for oss faddere, men det er svært viktig i forhold til at vi da kan gå ut mot næringslivet og søke om donasjoner derfra.

Vi i styret ønsker dere en flott vår og sommer!