Nyhetsbrev mai 2021

Siden siste nyhetsbrev har vi kjørt to Spleis aksjoner på Facebook. Den første var før jul, og vi fikk inn kr. 10.650, -.  Den andre går nå. Det er fortsatt noen dager igjen, så fort deg hvis du vil gi, og ikke minst dele Spleis aksjonen med venner. Smitte situasjonen i Nepal er dramatisk. Den er like ille som i India. Trangboddhet og dårlige/ manglende sanitæranlegg preger som vi vet Nepal, et av verdens fattigste land. For Kailashskolene er det også alvorlig. Mange av barna har ikke tilgang på PC eller mobiltelefon til hjemmeundervisning. Det er et stort problem med internettdekning mange steder, også enkelte steder i Katmandu mangler de dekning.

Sist vi hørte fra Karma Chozom, rektor for Kailashskolene, var i april. Hun fortalte da at etter den første smittetoppen da internatet ble pålagt nedstengt, kom ca 80% av elevene tilbake til skolen i Katmandu mens 20% ble værende hjemme i sine respektive landsbyer. Barna som ikke har kommet tilbake mister vesentlig mye av undervisningen, da de aller fleste av disse ikke har muligheter for fjernundervisning. Skolene vil forlenge skoleåret med 2 mnd for å bøte på noen av skadene med nedstengningen. Allerede i april så man tendens til den nye og veldig alvorlige smittetoppen som de fortsatt er i. Vi har ikke hørt fra skolen etter dette. Det er ikke mye vi kan gjøre, annet enn å sende penger. Det har stor verdi at de som har internettdekning kan ha en telefon eller PC slik at de kan følge fjernundervisningen.

Datteren til en av styremedlemmene har designet et nytt visittkort til oss. Det har blitt veldig fint. Vi i styret har spleiset på å trykke dem opp. Hvis du vil ha visittkort, så skriv en e-post, så sender vi i brev til deg. Skolene trenger flere faddere, og vi er veldig takknemlige for hver ny fadder! Hvis du ønsker å gi mer enn kr. 150,- er det bare å gå inn i nettbanken å endre beløp.

Vi har opprettet en Instagram konto, navnet på denne er Fadderforeningen_kailash.

Ellers har vi valgt å utsette årsmøtet til Fadderforeningen til september grunnet smitte situasjonen. Vi håper da at smittesituasjonen og vaksineringen gjør det forsvarlig at mange kan komme. Ny dato er altså torsdag 23. september kl. 19.00. Sted, Storgaten 20, i kantina i 3 etasje.

Ta vare på deg selv, og nyt sommeren!

Hilsen oss i styret i Fadderforeningen for Kailash Bodhi School
v/Anne-Marie C. Simonsen